Přibližně rok a půl připravují studenti pražského ČVUT stavbu virtuální jaderné elektrárny Cenelín. Projektový tým se nyní rozroste o další dvě školy, jejichž studenti zakusí práci s moderními 3D technologiemi.
Podle organizátorů projekt podpoří studenty technických oborů a umožní jim získat při studiu zkušenosti s nejnovějšími technologiemi, které využijí v pozdější praxi. Zároveň tak získají lepší uplatnění na trhu práce.
Studentům pomáhá stáž v Rusku i volitelný předmět ČVUT
„Jde nám hlavně o to, aby si studenti uvědomili komplexnost takových technologických celků jako je jaderná elektrárna, pochopili provázanost poznatků, které si osvojují v teoretických předmětech, a mohli je uplatnit v zatím virtuální praxi,“ uvedl docent Václav Dostál z Fakulty strojní ČVUT.
Projektem Cenelín se podle něj univerzita snaží uvést do vysokoškolské praxe princip školy hrou, který prosazoval ve své pedagogice už Jan Ámos Komenský.
Vedle práce na virtuální stavbě studenti také absolvovali stáž u ruské jaderné společnosti NIAEP v Jižním Novgorodu. Další zkušenosti by jim měl dát volitelný kurz, který je naučí používat integrovaný konstrukční software CATIA v energetice.
Do výstavby se zapojí i žáci SPŠ Pelhřimov
Kromě strojní fakulty pražského ČVUT se od března do projektu zapojí rovněž studenti VUT v Brně a žáci Střední průmyslové školy Pelhřimov. Úkolem společného týmu je v současnosti hlavně modelování základních strojních součástí, které se používají v sestavách velkých komponent.
Následovat by mělo zavádění modelů do systému a spuštění virtuální přípravy výstavby.
Dassault Systèmes poskytli školám software za miliony
Programové vybavení, pomocí něhož studenti stavbu řídí, má hodnotu několika milionů korun. Zúčastněným školám jej zapůjčila francouzská softwarová společnost Dassault Systèmes, která je hlavním partnerem projektu.
Svůj název JE Cenelín získal projekt podle hlavního organizátora, sdružení CENEN, které dlouhodobě spojuje vzdělávací instituce v oboru jaderného inženýrství.