Studenti gymnázií i učňovských nástaveb mají nejméně příští dva roky vykonávat stejnou úroveň maturit. Písemné slohové práce jim tentokrát opraví učitelé.
Zbytečně předražený projekt zkoušky, celoplošné problémy s testy z matematiky, nepřehledná a neobjektivní hodnocení slohových prací i rekordně malý zájem o vyšší úrovně – to jsou hlavní důvody, které přiměly ministra Fialu a jeho odbornou skupinu k revizi státní maturitní zkoušky. Její dočasnou podobu představil 17. července na tiskové konferenci ke změnám ve státních maturitách.
Stejná verze na gymnáziu i učilišti, vysoké školy ji neuznají
Letošní systém dvou obtížnostních verzí maturit, z nichž si každý student mohl vybrat dle svého uvážení, s největší pravděpodobností padne. V příštím roce se sjednotí na jedinou úroveň, která se svou náročností bude blížit současné nižší.
Ministerstvo školství chce tak v první řadě docílit zlevnění a zjednodušení maturitní zkoušky i zamezit opakování problémů s hodnocením vyšší úrovně testů z matematiky. Kvůli nepřiměřené časové náročnosti letos i někteří nejlepší matematici na školách skončili s nedostatečnou. Příprava vyšší úrovně byla navíc podle slov ministra zbytečným plýtváním – těžší maturitu si nakonec zvolila jen 4 procenta všech žáků.
Nevýhody přinese sjednocení úrovní zejména gymnazistům. Vzhledem k tomu, že budou vykonávat stejnou nižší úroveň například se studenty z učňovských nástaveb, dojde nepochybně k určité degradaci gymnaziálního vzdělávání. Vysoké školy navíc pravděpodobně odmítnou výsledky uznávat.
Dva povinné předměty, externí opravy slohů končí
Další redukcí v budoucí podobě maturit je povinná zkouška ze dvou předmětů – češtiny a cizího jazyka nebo matematiky. V původní verzi si měli žáci ještě vybírat mezi základy společenských věd a informační a výpočetní technikou.
Nejvíce však nejspíš uvítají návrat opravování slohových prací do rukou vlastních učitelů na školách. Externí opravovatelé letos čelili velké kritice z důvodu jejich neobjektivních, nepřehledných až nesmyslných hodnocení. Důvodem byla opět i velká řada nedostatečných u prací, které by většina učitelů hodnotila nejhůře trojkou.
Vyplývá to také z článku Kateřiny Frouzové na serveru iDNES.cz. Často se přitom jednalo o nápadité a zajímavé práce, které ve většině případů zároveň naplnily daný slohový útvar. Stačilo však nevyhovět komplikovanému a nejednoznačnému zadání společnosti CERMAT. V příštím roce již budou slohy opravovat opět učitelé dané školy.
Zavedení revize počká na změnu zákona
Nově zavedené novinky by měly platit zatím dva roky, v maturitním ročníku 2014/2015 tedy pravděpodobně můžeme čekat další vývoj. Ministrem ustavená odborná skupina bude mít mezitím dostatek času popřemýšlet, kam státní maturitní zkoušku v České republice nasměrovat do budoucna.
Pro zavedení její současné revize však musí nejprve vytvořit vhodnou půdu odpovídající změna zákona. Ministr Fiala v této věci věří ve většinovou podporu politického spektra.