Po půl roce v úřadu je současný ministr školství hodnocen velmi rozporuplně. Zatímco premiér a Chládkův stranický šéf Bohuslav Sobotka oceňuje jeho vysoké nasazení, experti a opoziční politici kritizují neustálé předkládání nových návrhů.
Dvě úrovně maturit, mistrovská zkouška, status chráněné osoby pro pedagogy, zrušení známek na prvním stupni nebo povinný poslední rok školky. To je jen zlomek ze studnice nápadů současného ministra školství Marcela Chládka. Jeho vysoká produktivita však u velké části politické i odborné veřejnosti není přijímána zrovna s povděkem.
Chládek se na post ministra připravoval už v opozici
Ryze pozitivně hodnotí Chládkovo dosavadní působení předseda ČSSD a premiér Bohuslav Sobotka, který jej veřejně chválí za vysoké pracovní nasazení. „Marcel Chládek se na svou funkci připravoval už jako opoziční politik, což je znát,“ řekl na tiskové konferenci během své červencové inspekční cesty po resortech.
Ocenil zejména práci na přípravách zákona o financování regionálního školství, plánované zavedení mistrovských zkoušek nebo program podpory základních a středních škol.
Vedle toho Sobotka upozornil na důležitost zákona o vysokých školách, který by měl zvýšit důraz na vysokoškolské vzdělávání a modernizaci univerzit. Podle Chládka bude tento bod připraven na jednání vlády již v září letošního roku.
Kritici: Chládek je jako Dobeš, slyší na populární témata
Někteří experti i opoziční politici jsou však k aktivitě sociálnědemokratického ministra velmi kritičtí. Vadí jim jednak velké množství různorodých změn, jež ve školství navrhuje, jednak jeho údajně nestálá představa o budoucnosti školství.
„Před rokem navrhoval školní docházku od sedmi let s tím, že bude ale povinný poslední rok školky. Nakonec zůstal u šesti let s povinnou školkou už od pěti. Nemá jasnou koncepci, co by chtěl dělat,“ uvedla jen pár dní po Chládkově nástupu poslankyně TOP 09 a školská odbornice Anna Putnová.
Ostře se do ministra pustil například komentátor Aktuálně.cz Martin Fendrych, který jej označil za Dobeše číslo dvě. „Jakmile do křesla ministra školství usedne měnič chrlící jednu inovaci za druhou, je zle. Socialista Marcel Chládek je přímo vzorovým případem takového inovátora,“ nebral si servítky v květnovém komentáři.
Podobnost s chaotickým úřadováním Josefa Dobeše přitom již v minulosti vyjádřili také dva exministři školství – Petr Fiala (ODS) a Ondřej Liška (SZ). Podle Lišky je zklamáním, že Chládek nepostupuje razantněji v opravdu klíčových věcech, ale spíše dobešovsky naskakuje na krátkodobá, mediálně populární témata.
Poslední vlnu kritiky vyvolaly dotace ZŠ a SŠ
Poměrně velká vlna nevole se naposledy zvedla v červnu letošního roku, když přišlo ministerstvo s návrhem na financování základních a středních školy podle jejich kvality. Školský odborník společnosti EDUin Tomáš Feřtek takový krok označil za nesmysl. „V úspěšných systémech je to přesně naopak. Musejí se podporovat školy, kde je problém,“ řekl ČTK.
Vedle pravidelné Chládkovy kritičky Putnové pak proti návrhu vystoupil rovněž bývalý ředitel prestižního gymnázia PORG Václav Klaus mladší.
Premiér Sobotka za kroky svého ministra školství i nadále stojí. Během svých inspekčních cest zdůraznil, že má resort splněno skoro 80 % toho, co si vláda vytyčila ve svém programovém prohlášení.