Reklama je nedílnou součástí veřejného prostoru. Zejména ve velkých městech, která nikdy nespí, pak velmi důležitou roli hraje reklama světelná. Nejen ta má zásadní vliv na urbanistický design moderních měst. Jak se spojení světelných reklam a moderních měst v průběhu let vyvíjí?
Potřeba světelné reklamy
Rušný noční život ve městech umožňuje některým podnikům fungovat i v pozdních hodinách. Zároveň dává smysl využívat rušných ulic a silničních tahů k posílení povědomí o značce. Světelná reklama, která může být vidět na stovky metrů daleko, je pro takový účel jako stvořená.
Právě u dálnic, odpočívek a významných křižovatek tak firmy typicky umístí reklamní totem se svým logem, aby přiměly motoristy k návštěvě. Osvětlené reklamní totemy tímto způsobem využívají čerpací stanice, řetězce rychlého občerstvení, prodejny nábytku i velká obchodní centra.
Světelná reklama ale vznikla mnohem dříve, už na počátku 20. století, kdy první neonové nápisy ozdobily prodejny drobných i větších podniků. Světelná reklama tedy vznikla z jednoduché potřeby propagovat zboží a služby i po setmění.
Světelná reklama jako nedílná součást měst
Zejména ve velkých metropolích se světelná reklama stala nedílnou součástí urbanistického designu. Příkladem za všechny mohou být města jako New York (a zdejší Times Square), Las Vegas, ale i Tokio, Londýn nebo mnohá čínská velkoměsta.
Zatímco metropole, které se rozvinuly především v posledních několika dekádách, velkolepým osvětlením doslova překypují, najdou se místa, kde je světelná reklama (a reklama obecně) přísně omezována.
Typickým příkladem jsou evropská města, ve kterých reklamní smog přehlušuje historické stavby a ničí atmosféru památkových zón. Světelná reklama tak může mít velmi protichůdný efekt. Zatímco v případě zmíněného Times Square mohou být velké reklamní poutače důvodem k návštěvě, v památkových zónách bývá přemíra reklamy nežádoucí. Zanechala by v turistech negativní dojem.
Budoucnost spočívá v citlivě nastavených regulacích
Ani městům typickým pro noční život a obrovské množství osvětlení se ale regulatorní opatření nevyhýbají. I zmíněný New York tak například reklamu ve městě reguluje. Omezena může být například velikost či intenzita světla. I ve městech jako Las Vegas může být nezbytné nastavit alespoň bezpečnostní opatření, aby obrovské reklamní poutače nebyly rizikem například během špatného počasí se silným poryvem větru.
Lze očekávat, že nastavený trend bude nadále pokračovat. Světelná reklama a její podoba se tak postupně stane nedílnou součástí městského plánování nejen v největších metropolích, ale i v menších obcích.