Možnost výběru základní školy podle OECD odsuzuje žáky k neúspěchu, jejich celková gramotnost navíc klesla pod průměr. Je situace v českém školství opravdu tak vážná?
Zatímco děti z bohatších rodin hojně využívají možnost výběru kvalitnější základní školy, ty sociálně slabší musí navštěvovat školy v místě bydliště. Tato praxe může přispívat k nerovnostem mezi dětmi a rozšiřovat počty takzvaných sociálně vyloučených škol.
Upozornila na to Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD) ve své pravidelné zprávě. Podle MF Dnes žáci údajně věnují větší čas řešení sociálních problémů než vlastnímu vzdělávání. Často jsou tak předurčeni k neúspěchu.
Rodiče se chrání před sociálně znevýhodněným prostředím
Existenci sociálně vyloučených škol potvrzuje také ředitel základní školy v ústecké městské části Mojžíř Karel Bendlmajer. Část rodičů podle něj dává své děti do jiných škol, aby je i sebe ochránilo před kontakty s rodinami ze sociálně znevýhodněného prostředí. Nemyslí si však, že by to negativně ovlivňovalo úroveň samotné výuky ze strany škol.
„O kvalitě vzdělávání to moc není, neposkytujeme horší služby než jinde. Nadané dítě ze sociálně znevýhodněného prostředí, které ho nijak nemotivuje, to má vždycky těžší. Ne však kvůli škole, ale spíš kvůli rodinnému zázemí,“ řekl pro StudentMag.cz.
Problémem sociálně vyloučených škol se již zabývá ministerstvo školství. Jeho řešení by mělo představit na podzim letošního roku.
Základní gramotnost žáků klesá
Dalším aktuálně probíraným tématem je pokles gramotnosti českých žáků. Od minulého testování OECD takzvanými testy PISA se zhoršily jejich výsledky v čtenářské gramotnosti, matematice i přírodních vědách.
Stínový ministr školství Marcel Chládek (ČSSD) zveřejnění výsledků využil ke kritice pravicové politiky posledních let. S každým novým ministrem podle něj přichází zcela nová koncepce i směr.
„Je evidentní, že takto již není možné pokračovat. Je třeba jít cestou dlouhodobého výhledu českého školství, které bude mnohem delší než volební období, tedy čtyři roky,“ okomentoval zprávu OECD na stranických webových stránkách.
Čeští čtvrťáci jsou nad průměrem
Jestli je situace v českém školství skutečně tak vážná, či se jedná jen o vhodně načasované výpady opozice, však zůstává otázkou. Poslední známé výsledky testů PISA totiž pocházejí z roku 2009, kdy je na stůl dostal bývalý ministr Josef Dobeš.
Čeští žáci čtvrtých tříd ZŠ naopak o dva roky později dosáhli v celosvětovém srovnání nadprůměrných výsledků, a to ve všech třech oblastech údajného poklesu – čtenářské gramotnosti, matematice i přírodních vědách. Ukázala to mezinárodní šetření PIRLS a TIMSS 2011, o nichž jsme informovali v prosinci.