Nástup do nové práce. Přinášíme 9 tipů, jak nezkazit první dojem
Vendula Pazderová
9. 4. 2017
Jak se připravit na první den v novém zaměstnání? Nejen na to jsme se ptali odborníků. Přinášíme vám i rady, jak lze překonat stres a co udělat proto, aby se první pracovní den odvíjel podle vašich představ.
První dojem dělá své. Poté, co se vám povedlo dobře zapůsobit na personalisty u pohovoru, přichází vaše první dny v práci. Na vás je, abyste se s chodem firmy sžili a šéf a spolupracovníci si vás oblíbili.
Práce se sama neudělá
Nenastupujte do zaměstnání s tím, že pracovní dobu prosedíte u internetu a činnost budete předstírat jen tehdy, půjde-li šéf kolem. Tak to obvykle nefunguje. Kdyby se byla práce schopna udělat sama, nikdo by vás nenajal.
Plňte, co jste slíbili
Ač se vám plnění slibů zdá jako triviální rada, ne pro každého je samozřejmostí. „Pro náš obor činnosti je největší stres hlavně to, zda domluvený brigádník ke klientovi opravdu nastoupí do práce ve smluveném termínu a čase a bude pracovat dobře a poctivě dle pokynů svého nadřízeného,“ uvedl pro StudentMag jednatel agentury STUDENT s. r. o., René Kuchár.
Nesnažte se poroučet větru i dešti
Šéf si vaší iniciativy bude vážit, ale všeho s mírou. Nesnažte se již od prvního dne přehnaně zasahovat do chodu společnosti. Raději po určitou dobou dělejte v klidu svoji práci. Rodí-li se vám v hlavě plány na zefektivnění některých úkonů, schovejte si je na později.
Nepokoušejte se ostatní ohromit svou genialitou. Především váš šéf neocení, budete-li se ho snažit poučovat či mu radit. Pokud dostanete nápad, jenž byste rádi prosadili, počkejte , než se ve firmě alespoň trochu ohřejete.
Nastupte do zaměstnání s úsměvem
Nasaďte úsměv. Nejen, že budete lépe působit na své kolegy, pomůže to i vaší psychice. „Bylo dokázáno, že už pohyb mimických svalů při úsměvu vede k vyplavování pozitivních hormonů do organismu. Usmíváte-li se, zlepšuje se vám nálada,“ zdůrazňuje psycholožka Kateřina Stibalová.
Přiznejte chybu
Nikdo není neomylný a vězte, že ze začátku chyby dělat budete. Nesnažte se je ale zatloukat. Pokud se na to přijde, ocitnete se v mnohem trapnější situaci, než kdybyste svou chybu přiznali rovnou.
I mlčet lze s grácií
Svázala-li vám nervozita jazyk, stále z té šlamastiky jménem První den v práci můžete elegantně vybruslit. Při prohlídce pracoviště alespoň pozorně poslouchejte, co vám nadřízený říká, kývejte, usmívejte se a dejte si pozor, abyste neměli ruce v kapsách nebo založené na prsou.
Neprozraďte o sobě příliš mnoho
Vtipy o politice si nechte pro sebe. Nechcete si od prvního dne znepřátelit kolegy kvůli odlišným politickým preferencím.
Vynechejte i perličky ze svého osobního života, nesnažte se kolegům vnutit jednu veselou anekdotu za druhou. Raději ze začátku obhlédněte terén, zjistěte, do jakého kolektivu jste se dostali, a až podle toho jednejte.
Oblečení dělá divy
Nezapomeňte, že nejen na pohovoru je třeba dodržovat dress code. Oblečte se tak, abyste v práci zapadli. Rozhodně zapomeňte na hluboké výstřihy a příliš extravagantní modely.
Jak zvládat stres?
Pokud se vám nervozitou stahuje žaludek, je to dobrý signál. Znamená to totiž, že vám na nové práci záleží a chcete předvést to nejlepší. „Stres k našemu životu prostě patří. Lze se ho ale naučit zvládat tak, aby pro nás tvořil výzvu, nikoliv cestu k destrukci,“ říká psycholožka Stibalová.
„Podle psychologických studií se se stresem lépe vyrovnávají lidé, kteří se zajímají o kulturu, umění, kteří mají zájem o filozofická, náboženská, mystická či ekologická témata,“ dodává.