Maturitní otázky – Český jazyk: Antická literatura. Přehled všeho, co musíte znát
Adéla Lišková
10. 9. 2017
Illias a Odyssea, Král Oidipus či Oresteia – straší vás tato jména ve snech? S námi se maturity z českého jazyka bát nemusíte. Připravili jsme pro vás maturitní otázku Antická literatura, kde najdete vše, co potřebujete ke zkoušce znát.
Obecná charakteristika
- 8. stol. př.n.l. – 5. stol.n.l., starověk, oblast Středomoří
- antiqus- starý, starobylý (z latiny)
- vzniká v rámci kultury antického Řecka a Říma
- základy evropské vzdělanosti – věda, filosofie, literatura, výtvarné umění
- výhodná poloha – příznivé klimatické podmínky, rozhraní tehdejších vyspělých kultur
- Řecko podmaněno Římany, nicméně ti převzali a rozvíjeli řeckou kulturu
- úsilí o všestranný rozvoj člověka= KALOKAGHATIE – soulad tělesné krásy a dobrých vlastností
- vymezují se literární žánry, vyjadřovací formy, význam rétoriky (soutěže)
- 476- rozpad Západořímské říše, konec starověku a nástup středověku
Řecká literatura
- význam polyteistického náboženství, bohové s lidskými vlastnosti
- postavy: olympští bohové (Zeus, Héra, Afrodita, Áres, Artemis), polobozi, nižší bohové, ninfy a obludy
Členění období:
- archaické (8. – 6. stol. př. n. l.)
- attické (5.- 4. stol. př. n. l.)
- helénistické (4.- 1. stol. př. n. l.)
1. Archaické období
- význam ústní literatury – šíření potulnými pěvci a vypravěči, později písemná podoba
Eposy a bajky
- Homér
- slepý básník, náročné texty, mnoho postav (pochyby, zda je skutečným autorem)
- eposy Illias a Odyssea (jsou mu připisovány)
- nejstarší literární památky, vycházejí z mýtických představ o světě, odrážejí i skutečné historické události
- odehrává se v krátkém časovém úseku několika desítek dní, o událostech se dozvídáme z vyprávění, mnoho postav, hl. hrdinové charakterizovaní přídomky, částečně veršované
Illias: vypráví o obléhání Tróje(ř. Illion), – poslední dny před dobytím Tróje, důraz na boje a fyzickou sílu, řecký hrdina Achilles je uražen jednáním Agamemnonovy armády, odeberou mu krásnou válečnou zajatkyni, Achilles odmítá bojovat i přes prosby svého přítele Patrokla => přesila Trojanů, Patrokles se oblékne do Achillovy zbroje a chce je zastavit, ale je zabit Hektorem, synem trojského krále. Achilles zasažen smrtí přítele, svede vítězný boj s Hektorem a jeho tělo vláčí před trojskými hradbami.
Odyssea: o návratu krále Odyssea z války, dobrodružné putování, důvtip Odyssea, na zpáteční cestě dobrodružství(utká se s kyklopem Polyfémem, pobývá u čarodějnice Kirké, sestoupí do podsvětí…), Odysseus vypráví
- Hesiodos
- básník, epos Práce a dny – osobní projevy a morální úvahy
- Ezop
- otrok, historicky nedoložená postava stejně jako Homér
- Ezopovy bajky
- bajka = alegorické vyprávění ve verších nebo próze, které má přinášet mravní ponaučení, poselství, výchovný charakter, postavy většinou zvířata
- O lišce a vráně – hladová liška lichotí vráně, aby dostala sýr, vrána se pyšní, liška jí řekne, jestlipak umí také zpívat, když je tak krásná, vráně vypadne sýr
Maturitní otázky – Český jazyk: Evropská středověká literatura. Přehled potřebného učiva
Lyrika
- sílící řecký individualismus
- uplatnění Solonových reforem (omezení moci aristokracie, lid má možnost zastávat politickou funkci v obci)
- sólové nebo sborové přednášení za doprovodu hudby
- Sapfó – básnířka, milostná a svatební poezie, píše o lásce žen k ženám, milostné básně věnované Afroditě, poezie doprovázena hudbou, ostrov Lesbos, zřízení domu Múz
- Anakreon – pijácké a milostné verše, rozverné, ženy, víno zpěv, anakreonská poezie oblíbená na poč. 18. stol.
- Pindaros – sborová lyrika, oslavuje bohy, tehdejší vládce, aristokraty, olympijské vítěze
2. Attické období
- centrum Atény, přínos- rozvoj dramatu
Drama
- obřadní hry na oslavu boha Dioníza (bůh vína), vyvinula se komedie a tragédie
- předvádění her mělo ráz masových podívaných, závod básníků
- původně 3 dny pro tragédie a 4. den komedie
- nejprve vznikaly tragédie (5. stol.př.n.l.)
- Aischylos
- asi 90 her, tragédií a satirických balad (je známo 82 názvů)
- autor trilogie- ORESTEIA (vyprávění o Orestově pomstě matce a jejímu milenci za vraždu jeho otce, spor o jeho vinně řeší bohyně Athéna)
- UPOUTANÝ PROMETHEUS (byl potrestán za krádež ohně přikováním ke skále, orel mu každý den vyklobával játra, nakonec byl vysvobozen)
- Sofokles
- 120 her, úplně se dochovalo 7 tragédií, popisuje jedince, kteří jsou zničeni za to, že přecenili své síly, složitější postavy než u Aischyla
- KRÁL OIDIPUS- (thébský král Oidipus, syn Lai a Iokasta, zabil svého otce, za ženu si vzal svou matku-osud, slepý odešel ze své země)
- ANTIGONA- (Oidipova dcera, proti zákazu pohřbila svého bratra= odsouzena k smrti)
- ELEKTRA- (sestra Orestea vypravuje o přípravě pomsty vraždy svého otce)
- Euripides
- 17 úplných tragédií, zájem o jedince- tragický konflikt přesouvá do nitra člověka, větší úlohu než dříve má láska, vyzdvihuje kladné vlastnosti člověka
- MÉDIA- (manželka Iasona z lásky nechá rozsekat a uvařit Pélia, protože zabil Iasonova otce, utečou do Korintu, Iason se zamiluje do Kreusy, Médea zavraždí Kreusu a své a Iasonovy děti)
- IFIGENIE V AULIDĚ, IFIGENIE NA TAURIDĚ- (Ifigenie je dcerou krále Agamemnova, který poranil laň patřící Artemis- dělala potíže při odjezdu do Tróji, Ifigenie se obětovala, ale Artemis ji zachránila a učinila ji kněžnou v Tauridě)
Komedie
- vznikly o půl století později než tragédie
- Aristofanes
- reagují na soudobé události politického a kulturního světa Atén
- ŽÁBY- vysmívá se literárním snobům a útočí proti Euripidovi
Řečnictví
- velký rozvoj – soudní, politické, epideitické (oslava funkce)
- Demonsthenes
- politický řečník, řeči proti Filipovi Makedonskému= FILIPIKY
Filozofie
- Platón
- přinesl na nejvyšší stupeň uměleckosti filozofický dialog
- ÚSTAVA- obraz ideální společnosti, kde vládli filozofové, obsahuje Obraz o jeskyni
- Aristoteles
- žák Platóna, učil Alexandra Makedonského (Velikého)
- POETIKA- nedochoval se celý, nauka o básnictví
- RÉTORIKA- nauka o řečnictví
- Sokrates
- učitel Platóna, nedochoval se žádný spis, ale myšlenky a názory známe z děl jeho současníků, své žáky vedl k mravnosti a kladením otázek se snažil, aby poznali pravdu
- odsouzen k smrti, že kazí mládež a neuznává stání božstvo.
3. Helénistické období
- po ovládnutí Řecka Alexandrem Makedonským
- hlavním střediskem vzdělanosti Alexandrie, zájem o lidské soukromí literatura se obrací k tématům rodinným, snaží se zobrazit individuální rysy
- vyumělkovanost a výrazová strojenost literárních děl svědčí o úpadku literatury
- Nová komedie – Menandros
- Poezie – Theokristos
- tvůrce pastýřských idyl, jeho básně ovlivňovaly poezii v Evropě do konce 18. století
Římská literatura
- není tak bohatá a původní jako Řecká, dlouho přebírali z řecké kultury témata a útvary
- nejdříve ústní slovesnost- neovlivňovala tolik písemnictví
- v období kdy se Řím rozléhal po celé Itálii, byla vyvinuta otrokářská společnost
- Římané rozšířili antiku po celé Evropě
- vycházeli z helénistické kultury
Členění období:
- stará doba (3.- 2. stol. př. n. l.)
- klasická (do 1. stol. př. n. l.)
- postklasická (do 5. stol. n. l.)
1. Stará doba
- překládají se řecká dramata a Odyssea, helénistické komedie
- Plautus, Terantius- navázali na helénistickou novou komedii
- Plautus
- oblíbené u římského obyvatelstva, fraškovité rysy
- nejlepší charakter postava prohnaného otroka a naduté krupky
- některé hry ovlivnili Moliera a Shakespeara
- příběhy z denního života (zamilovaní mladíci, dívky v otroctví, zklamaný otec)
- psal živým hovorovým jazykem
- VYCHLOUBAČINÝ VOJÁK
- KOMEDIE O HRNCI
- Terantius
- hry byly vážné, blíží se dnešní činohře, méně oblíbený než Plautus
- v hrách líčí otroky a jejich milostné problémy
- SEBETRAPIČ
- TCHYNĚ
- DÍVKA Z ANDRU
2. Klasická doba
- zlatá doba= vrchol
- navázala na helénistickou tvorbu- próza, vysoká úroveň řečnictví
- Titus Livius
- psal historickou prózu
- OD ZALOŽENÍ MĚSTA- sepsal celé Římské dějiny od nejstarších dob až do 9. stol., časté dialogy, není příliš hodnověrný (neopírá se o skutečné dějiny)
Maturitní otázky z Českého jazyka – literatura doby husitské
Řečnictví
- Cicero
- přední představitel řečnictví, nejvýznamnější filozof antického Říma
- logická skloubenost, patřil mezi významné poslední ideology římské republiky
- jazyk pokládán za vzorný, dokonalá latina= „Cicerotská latina“ plně doceněn až v období renesance a humanismu, za vzorný byl pokládán zejména jeho sloh
- popisuje myšlení helénistických filozofů
- velký důraz a morálku a etiku
- O POVINNOSTECH
- O HRANICÍCH DOBRA A ZLA
- CAESAR- věcný až strohý sloh
- ZÁPISKY O VÁLCE GALSKÉ- paměti
- přední představitel řečnictví, nejvýznamnější filozof antického Říma
Lyrika
- opírala se o helénistickou literaturu
- Catulus
- básník vnitřních rozporů
- píše o lásce k dívce Lesbii
- „odi et amo“ (nenávidím a miluji)- proslulé rčení
- BÁSNĚ
- Vergilius
- podporoval římské impérium (podporován císařem)
- považován za největšího římského básníka součastníky i ve středověku
- vycházel z helénistické poezie
- ZPĚVY PASTÝŘSKÉ- poezie (Theokritos)
- ZPĚVY ROLNICKÉ- poezie
- ANEIS- epos z historie římského národa
- hlavní hrdina Aneis, který utekl z hořící Tróje, prožívá na moři mnohá dobrodružství než se dostane do Itálie (na motiv Odyssey), v povodí řeky Tiber položil základy Římského státu
- Ovidius
- vypovězen z Říma císařem Augustem, v Rumunsku prožil poslední léta života, chtěl se vrátit k rodině a přátelům (nikdy se mu to nepovedlo)
- ŽALOZPĚVY- psal při cestě do vyhnanství
- verše jsou svěží, plné fantazie, píše spontánně
- pokládán za nejnadanějšího básníka
- PROMĚNY (= METAMORFÓZY)- vrchol jeho díla
- zpracoval 250 řeckých a římských bájí, společným rysem jsou proměny, nejčastějším námětem je láska
- sbírky milostné poezie- UMĚNÍ MILOVAT
- LÁSKY
- Horatius
- bojoval za Římskou republiku, později se přiklonil k císařství (mír a pořádek)
- BÁSNĚ- sbírka
- LISTY PISANŮM- poezie i po teoretické stránce
Maturitní otázky z českého jazyka: Renesance a humanismus ve světové literatuře
3. Postklasická doba
- Seneca
- filozof, spisovatel i básník
- vychoval císaře Nerona
- tvůrce patetické tragédie- postavy marně zápasí s neúprosným osudem, proti kterému můžou čelit jen silou své vůle
- divadelní hry- FÁDRA
- MEDEA
- LISTY LUCILIOVI- nejčtenější kniha
- Taucitus
- historik
- GERMÁNIA- popsal život a mravy germánských kmenů a keltské obyvatelstvo žijící na našem území
- HISTORIE; ANNÁLY- líčí dobu císařství po smrti Augusta, kriticky se staví k despotismu
- Petronius
- působil na dvoře císaře Nerona, funkce poradce pro věci vkusu
- SATIRIKON- satirický román dochován ve zlomcích, parodie na milostné romány, plný humorných a erotických motivů, kritika špatných vlastností