Menu
StudentMag
Maturitní otázky

Maturitní otázky – Český jazyk: Antická literatura. Přehled všeho, co musíte znát

Adéla Lišková

Adéla Lišková

10. 9. 2017

Illias a Odyssea, Král Oidipus či Oresteia – straší vás tato jména ve snech? S námi se maturity z českého jazyka bát nemusíte. Připravili jsme pro vás maturitní otázku Antická literatura, kde najdete vše, co potřebujete ke zkoušce znát.

Obecná charakteristika

  • 8. stol. př.n.l. – 5. stol.n.l., starověk, oblast Středomoří
  • antiqus- starý, starobylý (z latiny)
  • vzniká v rámci kultury antického Řecka a Říma
    • základy evropské vzdělanosti – věda, filosofie, literatura, výtvarné umění
    • výhodná poloha – příznivé klimatické podmínky, rozhraní tehdejších vyspělých kultur
    • Řecko podmaněno Římany, nicméně ti převzali a rozvíjeli řeckou kulturu
  • úsilí o všestranný rozvoj člověka= KALOKAGHATIE – soulad tělesné krásy a dobrých vlastností
  • vymezují se literární žánry, vyjadřovací formy, význam rétoriky (soutěže)
  • 476- rozpad Západořímské říše, konec starověku a nástup středověku

Řecká literatura

  • význam polyteistického náboženství, bohové s lidskými vlastnosti
  • postavy: olympští bohové (Zeus, Héra, Afrodita, Áres, Artemis), polobozi, nižší bohové, ninfy a obludy

Členění období:

  • archaické  (8. – 6. stol. př. n. l.)
  • attické (5.- 4. stol. př. n. l.)
  • helénistické (4.- 1. stol. př. n. l.)

1. Archaické období

  • význam ústní literatury – šíření potulnými pěvci a vypravěči, později písemná podoba

Eposy a bajky

  • Homér
    • slepý básník, náročné texty, mnoho postav (pochyby, zda je skutečným autorem)
    • eposy Illias a Odyssea (jsou mu připisovány)
      • nejstarší literární památky, vycházejí z mýtických představ o světě, odrážejí i skutečné historické události
      • odehrává se v krátkém časovém úseku několika desítek dní, o událostech se dozvídáme z vyprávění, mnoho postav, hl. hrdinové charakterizovaní přídomky, částečně veršované

Illias: vypráví o obléhání Tróje(ř. Illion), – poslední dny před dobytím Tróje, důraz na boje a fyzickou sílu, řecký hrdina Achilles je uražen jednáním Agamemnonovy armády, odeberou mu krásnou válečnou zajatkyni, Achilles odmítá bojovat i přes prosby svého přítele Patrokla => přesila Trojanů, Patrokles se oblékne do Achillovy zbroje a chce je zastavit, ale je zabit Hektorem, synem trojského krále. Achilles zasažen smrtí přítele, svede vítězný boj s Hektorem a jeho tělo vláčí před trojskými hradbami.

Odyssea: o návratu krále Odyssea z války, dobrodružné putování, důvtip Odyssea, na zpáteční cestě dobrodružství(utká se s kyklopem Polyfémem, pobývá u čarodějnice Kirké, sestoupí do podsvětí…), Odysseus vypráví

  • Hesiodos
    • básník, epos Práce a dny – osobní projevy a morální úvahy
  • Ezop
    • otrok, historicky nedoložená postava stejně jako Homér
    • Ezopovy bajky
      • bajka = alegorické vyprávění ve verších nebo próze, které má přinášet mravní ponaučení, poselství, výchovný charakter, postavy většinou zvířata
      • O lišce a vráně – hladová liška lichotí vráně, aby dostala sýr, vrána se pyšní, liška jí řekne, jestlipak umí také zpívat, když je tak krásná, vráně vypadne sýr

Maturitní otázky – Český jazyk: Evropská středověká literatura. Přehled potřebného učiva

Lyrika

  • sílící řecký individualismus
  • uplatnění Solonových reforem (omezení moci aristokracie, lid má možnost zastávat politickou funkci v obci)
  • sólové nebo sborové přednášení za doprovodu hudby
  • Sapfó – básnířka, milostná a svatební poezie, píše o lásce žen k ženám, milostné básně věnované Afroditě, poezie doprovázena hudbou, ostrov Lesbos, zřízení domu Múz
  • Anakreon – pijácké a milostné verše, rozverné, ženy, víno zpěv, anakreonská poezie oblíbená na poč. 18. stol.
  • Pindaros – sborová lyrika, oslavuje bohy, tehdejší vládce, aristokraty, olympijské vítěze

2. Attické období

  • centrum Atény, přínos- rozvoj dramatu

Drama

  • obřadní hry na oslavu boha Dioníza (bůh vína), vyvinula se komedie a tragédie
  • předvádění her mělo ráz masových podívaných, závod básníků
  • původně 3 dny pro tragédie a 4. den komedie
  • nejprve vznikaly tragédie (5. stol.př.n.l.)
  • Aischylos
    • asi 90 her, tragédií a satirických balad (je známo 82 názvů)
    • autor trilogie- ORESTEIA (vyprávění o Orestově pomstě matce a jejímu milenci za vraždu jeho otce, spor o jeho vinně řeší bohyně Athéna)
    • UPOUTANÝ PROMETHEUS (byl potrestán za krádež ohně přikováním ke skále, orel mu každý den vyklobával játra, nakonec byl vysvobozen)
  • Sofokles
    • 120 her, úplně se dochovalo 7 tragédií, popisuje jedince, kteří jsou zničeni za to, že přecenili své síly, složitější postavy než u Aischyla
    • KRÁL OIDIPUS- (thébský král Oidipus, syn Lai a Iokasta, zabil svého otce, za ženu si vzal svou matku-osud, slepý odešel ze své země)
    • ANTIGONA- (Oidipova dcera, proti zákazu pohřbila svého bratra= odsouzena k smrti)
    • ELEKTRA- (sestra Orestea vypravuje o přípravě pomsty vraždy svého otce)
  • Euripides
    • 17 úplných tragédií, zájem o jedince- tragický konflikt přesouvá do nitra člověka, větší úlohu než dříve má láska, vyzdvihuje kladné vlastnosti člověka
    • MÉDIA- (manželka Iasona z lásky nechá rozsekat a uvařit Pélia, protože zabil Iasonova otce, utečou do Korintu, Iason se zamiluje do Kreusy, Médea zavraždí Kreusu a své a Iasonovy děti)
    • IFIGENIE V AULIDĚ, IFIGENIE NA TAURIDĚ- (Ifigenie je dcerou krále Agamemnova, který poranil laň patřící Artemis- dělala potíže při odjezdu do Tróji, Ifigenie se obětovala, ale Artemis ji zachránila a učinila ji kněžnou v Tauridě)

Maturitní otázky z Českého jazyka – Národní obrození

Komedie

  • vznikly o půl století později než tragédie
  • Aristofanes
    • reagují na soudobé události politického a kulturního světa Atén
    • ŽÁBY- vysmívá se literárním snobům a útočí proti Euripidovi

Řečnictví

  • velký rozvoj – soudní, politické, epideitické (oslava funkce)
  • Demonsthenes
    • politický řečník, řeči proti Filipovi Makedonskému= FILIPIKY

Filozofie

  • Platón
    • přinesl na nejvyšší stupeň uměleckosti filozofický dialog
    • ÚSTAVA- obraz ideální společnosti, kde vládli filozofové, obsahuje Obraz o jeskyni
  • Aristoteles
    • žák Platóna, učil Alexandra Makedonského (Velikého)
    • POETIKA- nedochoval se celý, nauka o básnictví
    • RÉTORIKA- nauka o řečnictví
  • Sokrates
    • učitel Platóna, nedochoval se žádný spis, ale myšlenky a názory známe z děl jeho současníků, své žáky vedl k mravnosti a kladením otázek se snažil, aby poznali pravdu
    • odsouzen k smrti, že kazí mládež a neuznává stání božstvo.

3. Helénistické období

  • po ovládnutí Řecka Alexandrem Makedonským
  • hlavním střediskem vzdělanosti Alexandrie, zájem o lidské soukromí literatura se obrací k tématům rodinným, snaží se zobrazit individuální rysy
  • vyumělkovanost a výrazová strojenost literárních děl svědčí o úpadku literatury
  • Nová komedie – Menandros
  • Poezie – Theokristos 
    • tvůrce pastýřských idyl, jeho básně ovlivňovaly poezii v Evropě do konce 18. století

Římská literatura

  • není tak bohatá a původní jako Řecká, dlouho přebírali z řecké kultury témata a útvary
  • nejdříve ústní slovesnost- neovlivňovala tolik písemnictví
  • v období kdy se Řím rozléhal po celé Itálii, byla vyvinuta otrokářská společnost
  • Římané rozšířili antiku po celé Evropě
  • vycházeli z helénistické kultury

Členění období: 

  • stará doba (3.- 2. stol. př. n. l.)
  • klasická (do 1. stol. př. n. l.)
  • postklasická (do 5. stol. n. l.)

1. Stará doba

  • překládají se řecká dramata a Odyssea, helénistické komedie
  • Plautus, Terantius- navázali na helénistickou novou komedii
  • Plautus
    •  oblíbené u římského obyvatelstva, fraškovité rysy
    • nejlepší charakter postava prohnaného otroka a naduté krupky
    • některé hry ovlivnili Moliera a Shakespeara
    • příběhy z denního života (zamilovaní mladíci, dívky v otroctví, zklamaný otec)
    • psal živým hovorovým jazykem
    • VYCHLOUBAČINÝ VOJÁK
    • KOMEDIE O HRNCI
  • Terantius
    • hry byly vážné, blíží se dnešní činohře, méně oblíbený než Plautus
    • v hrách líčí otroky a jejich milostné problémy
    • SEBETRAPIČ
    • TCHYNĚ
    • DÍVKA Z ANDRU

2. Klasická doba

  • zlatá doba= vrchol
  • navázala na helénistickou tvorbu- próza, vysoká úroveň řečnictví
  • Titus Livius
    • psal historickou prózu
    • OD ZALOŽENÍ MĚSTA- sepsal celé Římské dějiny od nejstarších dob až do 9. stol., časté dialogy, není příliš hodnověrný (neopírá se o skutečné dějiny)

Maturitní otázky z Českého jazyka – literatura doby husitské

Řečnictví

  • Cicero
    • přední představitel řečnictví, nejvýznamnější filozof antického Říma
      • logická skloubenost, patřil mezi významné poslední ideology římské republiky
      • jazyk pokládán za vzorný, dokonalá latina= „Cicerotská latina“ plně doceněn až v období renesance a humanismu, za vzorný byl pokládán zejména jeho sloh
      • popisuje myšlení helénistických filozofů
      • velký důraz a morálku a etiku
      • O POVINNOSTECH
      • O HRANICÍCH DOBRA A ZLA
      • CAESAR- věcný až strohý sloh
      • ZÁPISKY O VÁLCE GALSKÉ- paměti

Lyrika

  • opírala se o helénistickou literaturu
  • Catulus
    • básník vnitřních rozporů
    • píše o lásce k dívce Lesbii
    • „odi et amo“ (nenávidím a miluji)- proslulé rčení
    • BÁSNĚ
  • Vergilius
    •  podporoval římské impérium (podporován císařem)
    • považován za největšího římského básníka součastníky i ve středověku
    • vycházel z helénistické poezie
    • ZPĚVY PASTÝŘSKÉ- poezie (Theokritos)
    • ZPĚVY ROLNICKÉ- poezie
    • ANEIS- epos z historie římského národa
      • hlavní hrdina Aneis, který utekl z hořící Tróje, prožívá na moři mnohá dobrodružství než se dostane do Itálie (na motiv Odyssey), v povodí řeky Tiber položil základy Římského státu
  • Ovidius
    • vypovězen z Říma císařem Augustem, v Rumunsku prožil poslední léta života, chtěl se vrátit k rodině a přátelům (nikdy se mu to nepovedlo)
    • ŽALOZPĚVY- psal při cestě do vyhnanství
    • verše jsou svěží, plné fantazie, píše spontánně
    • pokládán za nejnadanějšího básníka
    • PROMĚNY (= METAMORFÓZY)- vrchol jeho díla
    • zpracoval 250 řeckých a římských bájí, společným rysem jsou proměny, nejčastějším námětem je láska
    • sbírky milostné poezie- UMĚNÍ MILOVAT
    • LÁSKY
  • Horatius
    • bojoval za Římskou republiku, později se přiklonil k císařství (mír a pořádek)
    • BÁSNĚ- sbírka
    • LISTY PISANŮM- poezie i po teoretické stránce

Maturitní otázky z českého jazyka: Renesance a humanismus ve světové literatuře

3. Postklasická doba

  • Seneca
    • filozof, spisovatel i básník
    • vychoval císaře Nerona
    • tvůrce patetické tragédie- postavy marně zápasí s neúprosným osudem, proti kterému můžou čelit jen silou své vůle
    • divadelní hry- FÁDRA
    • MEDEA
    • LISTY LUCILIOVI- nejčtenější kniha
  • Taucitus
    • historik
    • GERMÁNIA- popsal život a mravy germánských kmenů a keltské obyvatelstvo žijící na našem území
    • HISTORIE; ANNÁLY- líčí dobu císařství po smrti Augusta, kriticky se staví k despotismu
  • Petronius
    • působil na dvoře císaře Nerona, funkce poradce pro věci vkusu
    • SATIRIKON- satirický román dochován ve zlomcích, parodie na milostné romány, plný humorných a erotických motivů, kritika špatných vlastností

Ohodnoťte tento článek:
4,6
Právě čtete

Maturitní otázky – Český jazyk: Antická literatura. Přehled všeho, co musíte znát