Kde studovat marketing a reklamu. Vybírejte z vysokých škol i kurzů
Klára Hyláková
19. 1. 2019
Marketing je pojem, který se v současné době poměrně hojně používá, málokdo si za ním ovšem dokáže představit reálnou práci. A i přestože v reklamě a oborech jí příbuzné je nejdůležitější především praxe, můžeme v současnosti najít hned několik vysokých škol, kde lze tento obor studovat.
Jak jsme již zmiňovali, obor marketingu je pro laickou veřejnost stále velkou neznámou. Spousta z nás si myslí, že pracovní náplní marketingového specialisty je otravné volání (takzvaný telemarketing), kdy se nám telefonista snaží vnutit určitý produkt či službu. Pravdou ovšem je, že v tomto oboru existuje široké spektrum nejrozmanitějších pracovních pozic.
Uplatnění můžete najít v celé řadě reklamních agentur, některé z nich se zaměřují na online marketing, některé pak vytváří reálné kampaně v takzvaném sektoru „OOH – out of home“, tedy například plakáty, billboardy a jiné zajímavé projekty v ulicích. Stejně tak můžete pracovat i pro konkrétní firmu a budovat její jméno a značku. Různých zajímavých pozic je opravdu mnoho a pokud vás marketing zajímá, určitě si brzy najdete svého favorita.
Víte, co jsou to soft skills? V práci je potřebujete každý den!
V českém prostředí zatím není mnoho škol, kde byste se marketingu a reklamě mohli věnovat. V článku jsme si pro vás připravili stručný přehled univerzit, které tento obor vyučují a které vám mohou pomoci za vysněnou kariérou úspěšného marketéra.
Marketingová komunikace a PR, Univerzita Karlova, Praha
Na Fakultě sociálních věd najdete bakalářský obor, který bývá často označován zkratkou MKPR. Studium, které je tříleté, nemá zatím navazující magisterské pokračování, studenti tak povětšinou pokračují na Mediální studia na stejné fakultě. Až do letošního roku se přijímací zkoušky skládaly z náročného testu, který prověřoval znalosti českého jazyka, angličtiny a všeobecného přehledu v oblasti umění, politiky, historie či sociálních věd. Letos poprvé byla tato zkouška nahrazena SCIO testem. Po úspěšném absolvování první části jsou vybraní kandidáti pozváni na ústní pohovor, kde hlavním tématem zkoušení bude vaše motivace ke studiu, orientace v současném dění, všeobecný přehled a vámi vybraná četba. Dejte si ovšem pozor – na tento obor se každý rok hlásí zhruba 900 uchazečů a pro studium je vybráno jen 70 nejúspěšnějších studentů.
Marketingová komunikace, Univerzita Tomáše Bati, Zlín
Fakulta multimediálních studií nabízí hned několik variant tohoto oboru. Na rozdíl od Prahy, ve Zlíně můžete marketing studovat nejen na bakaláři, ale také na magistru. Jako plus oproti Karlově Univerzitě je potom to, že studium můžete studovat jak dálkově, tak prezenčně. A to magisterské si navíc můžete zvolit i v angličtině. Ve Zlíně vás bude čekat jen jedno kolo přijímacích zkoušek, a to písemný test. Ten bude mít v zásadě dva okruhy, a to všeobecné znalosti, které se budou týkat především politiky, kultury, literatury a ekonomiky, a ten druhý bude zaměřen hlavně na kreativní nadání a logické myšlení.
Co se týče veřejných vysokých škol, výběr pro oblast marketingu není tak široká a specificky marketing vyučují jen dvě výše zmíněné univerzity. VŠE v Praze má některé příbuzné obory, například Arts Managment, který v rámci studia marketing také vyučuje. Musíte ovšem počítat s tím, že to není hlavní zaměření studia a během školy se velmi často setkáte s ekonomickými předměty a matematikou.
Marketing a reklamu vyučují i některé soukromé vysoké školy, a to například:
- VŠFS (Vysoká škola finanční správní) – obory jako Struktura marketingových komunikací, Psychologie v marketingové komunikaci, Reklama nebo Elektronický marketing
- UNYP (University of New York in Prague) – obor Marketing (studium v angličtině)
- jiné soukromé VŠ, které nabízejí studijní program podobný marketingu (spíše jde o management či mediální studia)
Vzdělávání v marketingu můžete absolvovat například i v rámci různých intenzivních kurzů, které vyučují specializované instituty. Těmi můžou být například:
- CIRMK (Český institut reklamní a marketingové komunikace) – kurzy se zaměřují na odborné a inovační studium v oblasti marketingových komunikací a public relations a institut funguje ve spolupráci s Vysokou školou mezinárodních a veřejných vztahů.
- CEAAI (Central European Advertising Art Institute) – insitut sám se prezentuje jako soukromá vysoká škola a nabízí kurz přímo zaměřený na reklamu.
Ať se již vydáte jakoukoliv cestou, my vám držíme palce a věříme, že vámi zvolená vysoká škola nebo kurz vám přinesou spoustu cenných a užitečných znalostí, které hojně využijete ve svém profesním životě.