Jak začít podnikat – od živnostenského listu k oboru podnikání
Redakce
17. 7. 2017
Podnikání je kreativní činnost, podnikat se dá s nekonečným množstvím věcí a činností. Některé první kroky musí ale udělat každý začínající podnikatel.
Podnikání – první kroky
Než se pustíte do podnikání, je třeba zařídit všechny právní náležitosti. Úplně na začátek si musíte zjistit, zda k podnikání potřebujete živnostenské oprávnění (dříve „živnostenský list“), tedy zda budete „živnostník“. V některých povoláních (svobodná povolání, zemědělství, daňové poradenství atd.) je totiž možné podnikat i bez živnostenského oprávnění. Souhrn všech povolání, pro která (ne)potřebujete živnost naleznete v §3 Živnostenského zákona a jeho přílohách 1-4.
Pokud potřebujete živnostenské oprávnění, bude následovat cesta na živnostenský úřad, kde vyplníte jednotný registrační formulář. Tím zároveň ohlásíte novou živnost a zaregistruje se k platbě daně z příjmu fyzických osob a záloh sociálního a zdravotního pojištění. Jednoduše vše v jednom.
Přečtěte si podrobný článek o tom, jaké daně se vás v první roce budou týkat.
OSVČ
Jako živnostník budete – společně s umělci, soudními znalci, zemědělci a dalšími – takzvaně „osobou výdělečně činnou“ (OSVČ). Tedy fyzickou osobou, která má příjmy z podnikání nebo jiné samostatně výdělečné činnosti. OSVČ může vykonávat svou činnost jako hlavní nebo vedlejší. Pokud jde o činnost hlavní, budete muset hradit zálohy na sociální a zdravotní pojištění. A na závěr nesmíte zapomenout na povinnost každoroční daňové evidence. A nově si je také třeba zjistit, zda činnost, v které chcete podnikat, podléhá (nebo pravděpodobně brzy začne podléhat) evidenci elektronických tržeb (EET).
V čem podnikat?
Dobře, všechny právní náležitosti jste splnili. Nyní přichází na řadu zásadní, kreativní část: v čem podnikat? Jde o to nalézt, jak se říká, „díru na trhu“. Ač se může zdát, že se prodává již všechno možné, stálé nově se vynořující módní vlny a hity dokazují pravý opak. Prorazit na trhu se přitom můžete pokusit mnoha způsoby.
Je možné se například zaměřit výhradně na úzce vymezenou oblast produktů, na které se zatím žádná firma nespecializuje, a nabídnout v této oblasti nejširší sortiment. Nebo můžeme sledovat módní vlny a pokusit se na nich také svézt. (V současnosti nás napadnout třeba raw a bio produkty nebo kvalitní kávy či čaje). A nebo prostě přijdete s vlastním nápadem a zkusíte, jestli s ním vzbudíte nadšení i u ostatních.
Ve všech případech ale platí, že byste se měli raději pouštět do něčeho, čemu alespoň trochu rozumíte a, především, co vás baví. Jinak vás první náznak neúspěchu při podnikání rychle odradí. A i zákazníci nadšení poznají – nadšené popisky na web sice může napsat šikovný copywriter, ale následná osobní komunikace s klienty mnoho prozradí.
Začít podnikat bez peněz?
Chceme začít podnikat, ale nemáme moc peněz – máme do toho jít? Lze to zkusit, ale je třeba vědět, kde lze ušetřit. Jednou možností je vytvořit si své vlastní webové stránky, kde své podnikání budete prezentovat. Webovky zřejmě nebudou tak elegantní jako ty šité na míru od profesionálů, ale výrazně ušetříte. Na vylepšování se můžete vrhnout, pokud se vám podnikání rozjede. Celá řada služeb dnes nabízí možnost vytvořit si webové stránky z pohodlí domova a zcela zdarma.
A ušetřit lze i za online reklamu – nabízí se využít všudypřítomnost sociálních sítí a propojit své webové stránky s Facebookem, Twitterem, Google+, LinkedIn a dalšími. (Zvlášť pokud nabízíte vizuálně zajímavé zboží, nezapomeňte na Instagram a Pinterest). Sociální sítě pak udělají mnohé za vás – známí vás doporučí známým, ti dalším známým …. A vyplatí se také sledovat různá podnikatelská fóra a v nejlepším případě do nich i aktivně přispívat. I tak si totiž můžeme vytvořit cenné kontakty nebo přilákat možné zájemce o vaše nabízené produkty.