Bezproblémová písemná korespondence je osobní vizitkou nejen každého studenta a vzdělaného člověka. Podívejte se, jak precizně adresovat dopis a zanechat dobrý dojem.
Psaní adres se nelze vyhnout při formální komunikaci se školou a úřady ani při hledání nového zaměstnání. I tato zdánlivě jednoduchá činnost má však množství zásad, které se vyplatí respektovat.
Pište čitelně a viditelně, bez uměleckých výtvorů
Pro uvádění příjemců se používá výhradně pravá dolní čtvrtina poštovní obálky, na straně bez chlopně. Pouze v případě některých typů okénkových obálek lze adresu psát vlevo. Adresa musí být napsána latinkou, čitelným a viditelným způsobem.
Poštovní obálka není ukázkou vaší originality a tvořivého potenciálu – nežádoucí je červené, přepisované a nevýrazné písmo, psané obyčejnou tužkou nebo průpisem. Žádný text rozhodně neprokládejte, nepodtrhávejte ani nepište tučně.
Nadepisujete-li obálku ručně, pište hůlkovým písmem v čitelné velikosti. V případě strojového psaní lze akceptovat písmo o velikosti minimálně 0,25 cm. Doporučuje se dodržovat jednoduché řádkování, které bude mezi všemi řádky rovnoměrné.
Adresa začíná vždy velkým počátečním písmenem a na konci řádků by se neměla vyskytovat žádná interpunkce. Pokud jsou na jednom řádku dva údaje, oddělují se čárkou. Nejčastěji se tak odděluje jméno osoby a její pozice v rámci adresované společnosti – například Jan Novák, tajemník katedry.
Nezapomínejte na obálce na označení a tituly
Samotná adresa se vždy skládá z označení příjemce a místních údajů. Pokud je dopis adresován fyzické osobě, první řádek obsahuje označení v prvním pádě – Vážený pan, Vážená paní, Manželé, Rodina a podobně.
Následuje jméno příjemce – pokud oslovovaná osoba disponuje akademickým titulem nebo jinou hodností, je slušností je u jména uvést.
Na dalším řádku se uvádí název ulice a číslo popisné. Není nutné vpisovat za lomítko orientační číslo domu, usnadníte tím však práci přepravní službě.
Jak napsat email profesorovi? Hlavně ho oslovte správným titulem
PSČ a název pošty patří na jeden řádek
Jestliže adresát přijímá poštu do poštovní přihrádky, uvádí se poštovní přihrádka nebo P. O. BOX a číslo přidělené schránky. Poslední řádek patří poštovnímu směrovacímu číslu (PSČ) a názvu pošty.
PSČ a název pošty se zpravidla zapisují na jeden řádek. Ideálně se pětimístné PSČ píše jako trojčíslí a dvojčíslí oddělené jednoduchou mezerou. Mezi PSČ a názvem pošty by pak měla být mezera dvojnásobná.
Pouze na obálkách s předtištěnými obdélníčky a linkami se PSČ vpisuje do vymezeného prostoru pod název pošty.
Vzor adresy fyzické osoby:
Vážený pan
MUDr. Jan Doktor
Nemocniční 3307/24
407 47 VARNSDORF
U firmy, úřadu nebo jiné instituce uvádějte nejprve její přesný název, v dalších údajích pak označení příslušného oddělení či jméno pracovníka, k jehož rukám chcete dopis adresovat. Místní údaje se řídí stejnými zásadami jako v předchozím případě.
Vzor adresy právnické osoby:
Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy
Sekce kabinetu ministra
K rukám Dr. Ing. Luboše Sychry
Karmelitská 529/7
118 00 PRAHA 1
Jak napsat žádost? Podívejte se na 8 detailů, které možná zanedbáváte
Zahraniční adresy je nutné psát v originálním tvaru
Při psaní dopisů do zahraničí je nutné se řídit originálními zvyklostmi příslušné země. Určení místa a země adresáta musí být přitom vždy napsáno latinkou, a to i v případě, že se v cílovém státu používá jiné úřední písmo.
Označení země je dobré psát na obálku v celosvětově rozšířeném jazyce – nejlepší volbou je angličtina.
Vzor zahraniční adresy:
Embassy of the Czech Republic
26 – 30 Kensington Palace Gardens
London W8 4QY
GREAT BRITAIN
Ve stejné podobě jako na obálce se adresy píší také v hlavičce úředních dopisů nebo v samotném textu. Jako součást textu se adresa píše do jednoho řádku a jednotlivé údaje se odlišují čárkami. Ve výčtu několika adres oddělujeme jednotlivé příjemce středníkem.