LinkedIn je profesní síť, která umožňuje získat kontakty z firemního prostředí. Naučte se, jak snadno vytvořit úspěšný profil a prezentovat svoje dovednosti.
Díky LinkedIn budete propojení s profesionály z celé republiky, a ve spojení s novinkami z vašeho oboru. Váš kariérní růst díky síti LinkedIn začíná vytvořením skvělého profilu, který zaujme lovce hlav z pracovního prostředí, a umožní vám propojit se s kolegy z vaší budoucí práce snů.
Jak vytvořit úspěšný profil na LinkedIn
LinkedIn je, podobně jako Facebook nebo Instagram, sociální sítí. Liší se ovšem tím, že není primárně určen k zábavě a sdílení s přáteli: je sítí profesní. Tedy, můžete na něm ukázat, kam ve svém pracovním životě směřujete a čeho jste už dosáhli.
Základem je solidní fotografie
Nevkládejte fotku, na které se smějete od ucha k uchu se sklenicí vína, ale ani klasickou dokladovku. Na výběru profilové fotografie si dejte záležet – měla by zobrazovat vás, jak skutečně vypadáte, bez přehnaných úprav nebo stylizovaných póz. Vaše fotka zaujme, když budete působit profesionálně, ale ne moc odtažitě.
Ženy – zvolte decentní make-up a přirozeně upravené vlasy. Muži – nefoťte se v tričku, zvolte neformální košili nebo oblek. Záleží také na vaší současné pozici, svojí fotografií reprezentujete firmu, ve které zrovna pracujete, anebo, v případě, že hledáte práci, reprezentujete profesní prostředí, ve kterém byste se chtěli pohybovat.
Pozor na klíčová slova
Náboroví specialisté nechtějí luštit hádanky mezi řádky. Buďte přesní a vystihněte svoje dovednosti správnými klíčovými slovy.
Nazývejte své předchozí pozice oficiálními jmény z profesního prostředí (Operátor hot line místo telefonista horké linky). Zjistěte, jaká klíčová slova se vyskytují v pracovních inzerátech na vámi vybrané pozice, a uveďte je ve svém resumé v profilu (samozřejmě, pokud je ovládáte). Například, pokud chcete pracovat jako recepční v hotelu, je dobré uvést mezi své dovednosti péče o zákazníky, anglický jazyk, další jazyk, znalost rezervačního systému XY, a tak dále.
Vytvořte si profil v angličtině
Pokud si zakládáte nový profil, rovnou ho vytvořte v angličtině. Pokud už profil máte, svůj životopis v rámci LinkedIn přeložte do angličtiny. I když zrovna nehledáte pracovní pozici v zahraničí, některé nadnárodní firmy zadávají volné pozice v angličtině a váš profil s českými klíčovými slovy tak nemusí být hledači talentů objeven.
Přehledně uveďte svoje vzdělání i předchozí pozice
Váš životopis na LinkedIn je vizitkou, díky které můžete zaujmout personalisty. Vypište vaše relevantní pracovní pozice a nezapomeňte na certifikáty, které jste získali dodatečným vzděláváním (online kurzy, jazykové zkoušky, studium v zahraničí).
Střední školu uveďte, pokud je zaměřená na odbornost, kterou chcete prezentovat (cestovní ruch, jazykové gymnázium). Pokud jste student střední školy, LinkedIn nabízí speciální profil právě pro středoškoláky, kteří nehledají práci na plný úvazek, ale jsou otevření zajímavým projektům – získáte tak možnost sehnat praxi ještě před vysokou, což může být velká profesní výhoda.
Zadejte současnou pozici nebo studium
Váš popis a současná pozice je to, co se personalistům zobrazuje ještě před rozkliknutím vašeho profilu. Pokud v současné době pracujete, uveďte svoji pozici a název firmy, která vás zaměstnává. Pracujete na volné noze? Napište freelancer a obor, ve kterém se pohybujete.
Jestli jste v současné době student, uveďte obor a školu, kde studujete. Nezapomeňte, že LinkedIn nabízí zvěřejnit také studijní spolky a dobrovolné činnosti, kterým se věnujete – to, že se něčemu věnujete bez nároku na honorář, pomůže personalistům odhalit vaše zájmy, kreativitu a možné aktivní přispění v jejich firmě.
Věnujte pozornost popisku pod vaším jménem a pozicí
Popis pod vaší současnou pozicí nebo oborem studia by měl mít jasné směřování: Jako kreativní marketingový analytik hledám zajímavou příležitost v oblasti sociálních sítí nebo Jako student řeckého jazyka a diplomacie jsem otevřený novým příležitostem v oblasti tlumočnictví a mezinárodních vztahů.
Váš popisek můžete pojmout i s humorem, zvlášť, pokud pozice, o které se zajímáte, vyžadují velkou dávku kreativity. Jen je potřeba být konkrétní a informovat potenciálního zaměstnavatele o tom, co děláte nebo chcete dělat.
Vytvořte seznam dovedností (klíčových slov) a nechte se doporučit
Součástí vašeho životopisu na LinkedIn jsou i přehledně uvedené dovednosti. Ty vytvořte pomocí klíčových slov. Můžete okopírovat ty, které mají v profilu vaši kolegové z oboru. A potom můžete pomocí automatické zprávy požádat vaše kontakty v síti LinkedIn o doporučení – tedy o odsouhlasení dovedností, které máte. Je dobré nemít doporučení jen od svých přátel, ale také od profesorů nebo předchozích zaměstnavatelů a specialistů v oboru.
Nebojte se také požádat o slovní doporučení od vašeho spokojeného klienta nebo nadřízeného. To bude viditelné na vašem profilu pod klíčovými dovednostmi, a zvyšuje to důvěru ve vaše schopnosti a odbornost.
Sdílejte oborové články a volné pozice
LinkedIn je vysoce profesionální síť tvořená lidmi – najdete zde informace, které oceníte při své práci a můžete je jednoduše poslat dál. Každý, kdo navštíví váš profil, tak uvidí, že se o svůj obor zajímáte a aktualizujete svoje znalosti.
Sdílejte zajímavé pozice, které nesedí na vaše profesní směřování, ale mohou zaujmout vaše kolegy a kamarády ze sítě. Zkrátka, využívejte LinkedIn na profesní i osobní rovině.