Menu
StudentMag
Kariéra pro studenty

Jak se stát copywriterem? Musíte umět psát, číst i prodávat

Reklamní psaní neboli copywriting je práce, kterou bychom před sto lety těžko vysvětlovali. Dnes jsou její produkty všudypřítomné a když je člověk pracovitý a schopný, může se jejich tvorbou naplno živit. Musíte však nejen umět psát, ale také obstát ve srovnání s konkurencí a mít několik dalších dovedností. S jejich tréninkem naštěstí můžete začít už během studia. Co by se měl začínající copywriter naučit?

Psaní textů na zakázku má různé podoby

Copywriting se vyvíjí spolu se světovým trhem i technologií. V dnešní době velká část práce probíhá v digitálním prostředí a výsledné články vycházejí hlavně na internetu. Proto můžete klidně pracovat z domu a skloubit copywriting se studiem, mateřskou dovolenou nebo jinou prací. Vývoj této oblasti dal také vzniknout různým dílčím odvětvím a typům copywriterů. Náplň práce je tedy rozmanitá a každý si může vybrat tu svou. Z čeho vybírat?

K reklamě se používá široká škála médií, ať jde o weby, rozhlas nebo třeba letáček. Copywriter se může uplatnit v online prostoru, ale klidně i v analogových médiích. Slogan na billboard, slova znělky pro televizní spot, text pro e-mailový newsletter, obsah promo příspěvku na Facebook… To všechno patří k možnostem pro vaši copy kariéru.

Pohybujete-li se čistě na internetu, jedná se o online copywriting. Když se texty publikují jako obsah článků na konkrétních webových stránkách a prezentacích, označujeme náplň takového psaní jako web copywriting. Důležitým specifikem web copywritingu je SEO – optimalizace viditelnosti pro vyhledávače – a velká nutnost grafické přehlednosti. Další možnosti jsou například ghostwriting, tedy anonymní psaní jménem někoho jiného, nebo microcopywriting, který se věnuje velmi krátkým a stručným textům či sloganům.

Uplatnění najdete jako zaměstnanec, brigádník i jako živnostník. Práce pod konkrétní firmou, kterou má copywriter propagovat, přináší nejen výhodu stability, ale také stálou znalost tématu. Můžete si také najít práci pod agenturou, která s reklamou pomáhá různým podnikům. Copywriteři na volné noze mají výhodu větší svobody v hledání pracovních příležitostí, musí však být obzvlášť přizpůsobiví a umět zpracovávat širokou škálu témat.

Co musí umět dobrý copywriter?

Práce v copywritingu není pro každého. Abyste vytvářeli kvalitní obsah a dokázali s ním prorazit, potřebujete vlohy, ale také zkušenosti a naučené dovednosti. Abyste se mohli úspěšně věnovat psaní textů za peníze, musíte:

  • Mít hodně načteno a umět pracovat se slovy. První položka na seznamu je jasná, zaslouží si však zdůraznit. Také upřesněme, že sice potřebujete dobrý sloh velkou slovní zásobu, ale neměli byste se vyjadřovat moc květnatě. Text musí být přehledný pro běžného konzumenta.
  • Umět se orientovat v textech a informacích. Obrovskou část každé zakázky tvoří rešerše. Copywriter se musí s tématem seznámit z vhodných a věrohodných zdrojů a dokázat informace správně interpretovat. To je nutný přepoklad také pro vysokoškoláka, proto je vzdělanost pro potenciálního copywritera velkou výhodou.
  • Znát psychologii cílové skupiny. Představte si personu typického potenciálního čtenáře. Vaším cílem není jenom napsat stylisticky neprůstřelný text, ale také text obohatit o něco, čím na člověka udělá dojem a přesvědčí jej.
  • Dokázat se vyznat v nástrojích a „copywriterštině“. Kolem toho, jak udělat články čitelnými, existuje mnoho poznatků. Lidský mozek informace snáze vstřebává, když jsou napsané konkrétním typem jazykových obratů a když jsou vizuálně přehledné. K tomu je ještě třeba přidat technologickou stránku věci. Klíčová slova pomohou detekci webu vyhledávačem, ale nesmí čtenáři znít nepřirozeně, své zásady má i umísťování odkazů a obrázků. S tím vším pomáhají programy a nástroje – ne každý jim však rozumí.
  • Být flexibilní, trpělivý a pracovitý. Práce copywritera vyžaduje smysl pro sebedisciplínu, a to hlavně když píšete z domu podle vlastního rozvrhu. Kromě toho, že writer stihne úkol splnit před deadlinem, by se měl připravit i na to, že bude muset něco dodatečně přepsat nebo že dostane jiné akutní zadání. Navíc dobře placené nabídky nepadají z nebe – musíte někde začít a trpělivě sbírat zkušenosti.

Jak začít s prací copywritera?

Počítejte s tím, že na počátku kariéry copywritera plat nebude nic moc. Začátečníci neboli junioři mnohdy dostávají třeba jen 150 Kč na hodinu. Vaším cílem by v této fázi mělo být získávání zkušeností a seznamování se s copywritingem. Určitě vás nevezmou do prestižní agentury. Spousta drobných podniků, například eshopů, však potřebují propagační materiály a spíše krátkodobou spolupráci. Procházejte inzeráty v copywriterských skupinách na sociálních sítích – tam se totiž najde něco pro každého.

Kdo má obzvlášť velký talent, ten může samozřejmě i na začátku dostat poměrně dobře placené místo nebo zakázku. Konkurence je ale velká, takže na velikosti portfolia záleží. Absolvování copywritingového kurzu vám také pomůže zaujmout. Někdy budete mít při ucházení o místo za úkol napsat testovací kus textu, podle kterého si potenciální klient či zaměstnavatel vaši kvalitu a rychlost psaní sám ověří.

K rozvoji kariéry v copywritingu patří také hledání specializace. Juniorské zkušenosti vám pomohou ujasnit si, v čem jste nejlepší. Zkuste třeba uplatnit své vzdělání a orientovat se na složité nauky, jako je ekonomie či právo – ale jen pokud na to máte! Prezentace nějakého konkrétního pole působení vypadá na CV věrohodně a může vám zajistit stabilní práci, zvlášť pokud se rozvíjíte v něčem žádaném, co jiní neumí. S velkou rozmanitostí a širokým záběrem mediální prezentace se copywriter uchytí spíše jako freelancer.

Ohodnoťte tento článek:
5
Právě čtete

Jak se stát copywriterem? Musíte umět psát, číst i prodávat