Jak funguje LinkedIn? Naučte se používat největší profesionální síť
Martin Ulbrich
4. 2. 2018
Rychle rostoucí sociální síť LinkedIn používá více než čtvrt miliardy lidí z 200 zemí světa. Poradíme vám, jak si založit profesní životopis online a vzbudit zájem zaměstnavatelů.
LinkedIn vznikl v roce 2003 jako internetový prostor pro sdružování profesionálů. Jeho hlavní potenciál však spočívá v možnosti vytvořit si veřejný profil ve formě životopisu a získat tak lepší zaměstnání nebo potřebné reference od spolupracovníků a nadřízených.
Kromě velkého počtu uživatelů se sociální síť pyšní velmi dobrým postavením ve vyhledávačích a poměrně velkým zájmem českých personalistů – zejména z oblasti IT, ekonomie, marketingu a lidských zdrojů.
Základem je kompletně vyplněný životopis
Alfou a omegou viditelnosti profesionála na LinkedIn je správně vyplněný profil. Po jednoduché registraci na stránce Linkedin.com uveďte alespoň své dosavadní pracovní zkušenosti, vzdělání, dovednosti a odbornosti. Stejně jako ve skutečném životopise hrají významnou roli také jazykové znalosti.
Pokud jste získali nějaké ocenění nebo se podíleli na zajímavém projektu, ani to nemusí upadnout v zapomnění. Řadu doplňkových položek lze do životopisu přidat během několika sekund.
Pro zvýšení jeho důvěryhodnosti se rozhodně vyplatí nahrát aktuální fotografii. Můžete tak učinit po kliknutí na obrys postavy v úpravě profilu, hned vedle vašeho jména. Nahrávat lze grafické soubory v obvyklých formátech JPG, GIF a PNG, jejichž velikost nepřesahuje 4 MB.
Jak mě najde potenciální zaměstnavatel?
Aby byl životopis dostatečně viditelný a přístupný zaměstnavatelům, musí být vyplněn na 100%. Úroveň vyplnění prozrazuje ukazatel na hlavní stránce účtu LinkedIn.
Společnosti, které se poohlížejí po nových zaměstnancích, většinou v síti hledají zadáním klíčových slov. V praxi to znamená, že pokud například sháníte práci projektového manažera v Liberci a okolí, slova projektový manažer a Liberec by se měla na vašem profilu objevit.
K tomuto účelu může velmi dobře posloužit takzvaný souhrn, stručný text, který je možné upravit společně s profilem uživatele. Představíte-li se v souhrnu například jako projektový manažer s 10letou praxí a ve zkratce upřesníte své zaměření, určitě tím zvýšíte svou šanci na úspěch.
Aktivní uchazeči o nové zaměstnání mohou rovněž prohlížet nabídky práce vyhlášené zaměstnavateli přímo prostřednictvím sítě LinkedIn.
Máte-li ambice pracovat u mezinárodní společnosti, doporučujeme vyplnit profil v anglickém jazyce.
Spojte se s přáteli i s odborníky z oboru
Sociální síť neslouží jen k hledání zaměstnání, ale i ke sdružování profesních kontaktů. Pomocí adresáře z e-mailové schránky tak můžete najít své přátele nebo kolegy z práce. Druhou variantou je intuitivní systém doporučení kontaktů, který využívají například populární sítě Facebook a Twitter.
Mimoto umožňuje členství v síti LinkedIn přihlašování do různých skupin sdružujících profesionály ze stejného oboru. Zaměstnanci a odborníci si touto formou mohou vyměňovat kontakty i cenné zkušenosti.
Pokud to s hledáním nového zaměstnání myslíte opravdu vážně, plácněte se přes kapsu a pořiďte si účet Premium. Přijde vás přibližně na 30 eur za měsíc (asi 830 korun) a získáte díky němu rozšířené vyhledávání nebo vyšší pozice a zvýraznění v seznamu uchazečů.
LinkedIn by časem mohl nahradit klasické CV
Vytvoření profilu na LinkedIn rozhodně není ztrátou času. Od české lokalizace stránky roku 2012 jsou uživatelské profily stále více na očích personalistům a majitelům českých firem.
Přibližně polovina manažerů a vedoucích pracovníků se navíc domnívá, že sociální sítě jako LinkedIn postupně nahradí papírové životopisy. Potvrdil to mezinárodní průzkum Workplace Survey americké společnosti Robert Half International.