Menu
StudentMag
Studium

E-knihy rapidně zvyšují čtenářskou gramotnost žáků, ukázala studie

Martin Ulbrich

Martin Ulbrich

7. 1. 2016

Čtení elektronických knih výrazně pomáhá rozvíjet čtenářské dovednosti žáků. Tři čtvrtiny z nich navíc elektronické čtení baví více než klasické. Mohou za to tablety i možnost zoomování textu.

Vyplývá to z výsledků studie britského Národního fondu gramotnosti, která zkoumala vliv elektronických knih na čtenářské návyky dětí a mládeže. Zúčastnilo se jí 500 žáků ve věku 8 až 16 let.

E-booky více pomáhají chlapcům

Výraznějšího zlepšení dosáhli chlapci, jimž dělá klasické čtení obvykle větší problémy. Za průměrnou dobu 19 týdnů (4,2 měsíců), kdy pravidelně četli elektronické knihy, se jejich čtenářský věk zvýšil o 8,4 měsíců. U dívek vzrostl o 7,2 měsíců.

Před začátkem studie označilo 28 procent chlapců čtení za obtížné, na konci jich bylo pouze 15,9 procent. Téměř dvakrát se zvýšil také počet chlapců, kteří si myslí, že čtení je „super“ – z 34,4 na 66,5 procenta.

Výsledky šetření jednoznačně ukazují, že dnešní žáci čtou raději na obrazovce tabletu či smartphonu než v papírové knize. „Čtení z papíru je docela nuda, pokud to zrovna není něco, co vás vážně zajímá. Na tabletu je to zajímavější, připomíná mi to psaní esemesek,“ uvedl jeden z respondentů.

Na tabletech a čtečkách mohou zoomovat

Na elektronických zařízeních si žáci pochvalovali především možnost měnit barvu pozadí a zvětšovat text podle potřeby. Právě malá písmena v knihách někteří označili za jeden z hlavních důvodů, proč nečtou častěji.

Učitelé jsou pozadu v používání technologií, potvrdil britský průzkum

„Studie ukazuje, že dopad, jaký mohou mít e-knihy na požitek ze čtení, u žáků jasně vévodí nad moderností tohoto nového formátu,“ řekla britskému deníku Independent vedoucí výzkumu Národního fondu gramotnosti Irene Pictonová.

Technologie podle ní může zcela změnit postoj dětí ke čtení. „Být viděn s tabletem nebo chytrým telefonem je něco úplně jiného než s knihou. Ovlivňuje to, kolik času žáci stráví čtením,“ dodává.

Pokroku ve čtení dosahuje většina žáků

Podle autorů někteří učitelé zaznamenali pokrok ve čtení u více než 90 procent žáků. Ti se prý také nově dělí o své čtenářské zážitky se svými spolužáky.

Moderní technologie se tak mohou stát skvělým nástrojem pro zvyšování čtenářské gramotnosti. Elektronické knihy by navíc mohly přispět k odstranění rozdílu v úrovni čtenářských dovedností chlapců a dívek.

Vedle praktické studie provedl Národní fond gramotnosti dotazníkové šetření mezi více než 30 tisíci žáky. Přes 75 procent z nich uvedlo, že je více baví čtení na tabletech a dalších mobilních zařízeních.

Ohodnoťte tento článek:
0
Právě čtete

E-knihy rapidně zvyšují čtenářskou gramotnost žáků, ukázala studie