Diplomové práce: Psát se dá o Pánu prstenů i hře World of Warcraft
Redakce
24. 1. 2013
Psaní závěrečných vysokoškolských prací nemusí být vůbec nuda. Vědu totiž uděláte i z příběhů o Harrym Potterovi, Hvězdných válkách nebo z přezdívek v počítačové hře. Inspirujte se neobvyklými tématy.
Pokud studujete strojní inženýrství nebo jiný technický obor, nejspíš vám tento článek v hledání dobrého tématu pro bakalářskou nebo magisterskou práci nepomůže.
Jestli ale chodíte na filozofické, pedagogické nebo sociálně vědní fakulty, přesvědčte se, že fantazii se meze nekladou.
Ozuzlalaprst bojuje proti Rohlíku
Lingvisté zkoumají vznik a tvoření křestních jmen, příjmení a v menší míře i přezdívek. Minimum vědců se ale zabývá tím, jak vznikají internetové přezdívky hráčů počítačových her. Studentka češtiny Martina zkoumala přezdívky použité hráči World of Warcraft.
Za sekundární přezdívky, tj. nemotivované rodným jménem nebo příjmením, bychom mohli považovat reálné přezdívky hráčů ze života, kterými sekundárně pojmenují své postavy; například Rohlik (tento uživatel uvádí i motivaci, přezdívka vznikla na kamarádově chatě, kde se přes noc ztratilo 40 rohlíků, a ostatní nocležníci dotyčného osočili, že je snědl).
Martina Hanusková, Diplomová práce Přezdívky v počítačové hře World of Warcraft
Co se jí podařilo zjistit? Většina hráčů si nevybírá přezdívky náhodně, ale dává si na zvolení přezdívky opravdu záležet. Málokdo používá přezdívku s nejednoznačným rodem, aby zatajil své pohlaví. Také není neobvyklé, že internetová přezdívka se stane skutečně užívanou přezdívkou hráče v reálném životě.
Science fiction a fantasy jako výzva pro akademiky
Jestli studujete cizí jazyk nebo jeho překladatelství, stačí si najít oblíbenou knížku a přeložit jednu její kapitolu. Mnoho studentů angličtiny už překládalo jednotlivé části z knih o Harrym Potterovi nebo Tolkienovy trilogie o Pánovi prstenů.
Podrobnou historii fiktivního světa Hvězdných válek ale nemusíte hledat jen u filologů, zabýval se jí student výtvarné výchovy Vojtěch Josef Buchta. Posloužila mu jako teoretický odrazový můstek pro praktickou část, kde pomocí 3D animace zpracovával okamžiky útoku na Hvězdu smrti.
Ten Malfoy. To je blb.
(tazatel) A proč je blb?
Protože se mi nelíbí.
Ada, 8 let
Že se vytahuje.
(tazatel) Tobě se nelíbí, že se vytahuje?
Hm, já by sem s ním ani nekámošila.
Anetka, 8 let
(tazatel)Jaký je Malfoy?
No, dělá chytrého, že všechno umí. Dělá machra.
Denis, 7 let
Na otázku, koho by si děti s sebou nevzaly na prázdniny, skoro všechny jmenovaly Malfoye. Žádné dítě nenapadlo jmenovat jakékoliv jiné zlo, například vlkodlaka nebo Voldemorta. Usuzuji, že vlkodlak, mozkomoři atd. pro děti ztělesňují nevědomé strachy, což samo o sobě odpovídá struktuře archetypu.
Pro děti tyto bytosti představují vzdálené zlo, které do jejich vědomého světa příliš nezasahuje.
Barbora Hilšerová, Harry Potter optikou dětského publika
Fantastické motivy jsou poměrně oblíbené. Dokazuje to třeba práce studentky žurnalistiky Barbory Hilšerové Harry Potter optikou dětského publika: Analýza recepčních strategií, práce studentky sociální pedagogiky Veroniky Vorlové Volnočasové aktivity inspirované dílem J. R. R. Tolkiena anebo práce studentky teorie audiovizuální kultury Kristýny Chmelíkové Narativně komplexní seriál: Případová studie amerického seriálu Battlestar Galactica.
Hrajeme počítačové hry v zájmu vědy
Kdo hraje počítačové hry? Platí, že kdo více hraje na počítači, méně čte? Hrají hráči sami proti umělé inteligenci nebo radši hrají proti skutečným protivníkům?
Na tyto otázky hledal odpovědi Václav Janištin ve své práci Počítačová hra: analýza uživatelských strategií. Mimo jiné zjistil, že neexistuje přímá souvislost mezi častým hraním her a sociální izolací hráčů, a mezi více než dvěma sty hráči, které zkoumal, necelé tři čtvrtiny patřily meziextroverty.
Po tom, jaké ideologie skrývají počítačové hry, se pídil student mediálních studií Tomáš. Populární hru The Sims označil za ztvárnění amerického snu. Ve hře Medal of Honor (2010), která se odehrává v Afghánistánu, viděl glorifikaci silné americké armády.
Američtí vojáci jsou ukázáni v nadřazené pozici vůči vojákům Talibanu a Al Kajdy. Američtí vojáci jsou zobrazeni jako profesionálové se silným pocitem vzájemné sounáležitosti, kteří nenechávají spolubojovníky v nesnázích. Jsou organizovaní, jednotní a mají nejmodernější vybavení.
Teroristé jsou naopak oblečeni různorodě, používají staré a nemoderní zbraně. Jsou zarostlí a neorganizovaní.
Ve hře jsou přítomny jen stereotypy – mimo vojáky potká hráč buď zavilé, agresivní teroristy zasluhující smrt, nebo prosté a chudé pasáčky, kteří musejí být omráčeni, aby nemohli vyvolat rozruch.
Tomáš Bártek, Ideologie v počítačových hrách
Jak si vedou práce s těmito originálními tématy u závěrečných obhajob? Žádná z výše zmíněných nebyla hodnocena horší známkou než C.